OPBR verheldert en verenigt

Versluys Groep: ‘Als het goed gaat met het bedrijf, delen we dat’

De gele busjes, kranen en andere werkvoertuigen rijden af en aan op de Dammekant en Engelandweg. Het bruisende Versluys Groep met de locaties voor Wegenbouw en Verkeerstechniek is niet voor niets genomineerd voor de Ondernemersprijs Midden-Holland. Wat maakt dit oer-Bodegraafse bedrijf zo bijzonder?
versluys-ondernemersprijs

Het gaat Versluys Groep voor de wind. In de afgelopen jaren is de organisatie fors gegroeid; Verkeerstechniek is in 5 jaar zelfs verdubbeld. Directeur Jan de Boer is daar natuurlijk erg blij mee, maar hij blijft bescheiden. “Natuurlijk zijn zwarte cijfers nodig, maar groei is niet het belangrijkste. We zijn een familiebedrijf uit Bodegraven. We zijn hier ontstaan en opereren tussen de mensen die voor ons werken. Wij hebben een verantwoordelijkheid naar die omgeving.”

En die verantwoordelijkheid neemt Versluys. Al sinds 2014 zit duurzaamheid in de kern van de filosofie en het bedrijf zorgt goed voor zijn medewerkers. “Tijdens corona zorgden we voor een extraatje en later ook vanwege de hoge energiekosten. En als het goed gaat met het bedrijf, delen we dat. Ook afgelopen jaar kreeg iedere medewerker – van magazijnmedewerker tot leidinggevende– 1500 euro bonus.”

Samen groeien

Versluys Groep heeft twee activiteiten: Wegenbouw (Dammekant) en Verkeerstechniek (Engelandweg). Wegenbouw heeft zich gespecialiseerd in asfaltverharding. Met vier ploegen voert Versluys onderhoud uit aan asfaltwegen voor gemeentes en provincie. Verkeerstechniek zorgt voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij werkzaamheden, calamiteiten of evenementen.

Vooral Verkeerstechniek heeft de wind mee. Door de werkzaamheden aan het energienet en het aanleggen van glasvezelkabels zijn heel veel tijdelijke verkeersmaatregelen nodig. “Iemand moet al die wegen afzetten,” vertelt Jan. “Daarbij is er tegenwoordig veel meer aandacht voor verkeersveiligheid. Toen ik nog als uitvoerder werkte, zetten we alleen een bordje langs de weg. Nu zijn er tekeningen, vergunningen en omleidingen nodig.”

Voor deze werkzaamheden werkt Versluys nauw samen met andere mkb’ers, waarmee het bedrijf langdurige relaties aangaat. De groep heeft bijvoorbeeld een aandeel in een transportbedrijf, asfaltmolen, kenniscentrum en freesbedrijf. “Zo borgen we de samenwerking,” legt Jan uit. “We werken bijvoorbeeld al 60 jaar met de familie Van Schaik die voor ons het asfalt rijdt. Op een gegeven moment wilden zij investeren in elektrische vrachtwagens; toen hebben wij een aandeel in het bedrijf Millenaar & van Schaik genomen om het risico en de lasten samen te dragen.”

Duurzame joystick

De lange samenwerkingen maken van Versluys echter geen statisch bedrijf. Integendeel! In 2030 wil de groep al het eigen materieel en energiegebruik CO2-neutraal hebben. Het kleinere materiaal is nu al elektrisch en een groot deel van de werkauto’s ook. Voor het zwaardere spul is de uitdaging groter. “We waren de eerste in Nederland met een functionele wals op elektriciteit. We hebben er nu twee en de derde komt eraan. Het zijn allemaal door ons zelf omgebouwde diesels, want ze worden nog niet fabrieksmatig gemaakt. Het is experimenteren.”

Jan lacht als hij bedenkt dat hem dat ook in de kleine dingen zit. “We hadden eerst een joystick, omdat we dachten: ‘De jeugd kan daar goed mee omgaan dankzij videogames’. Maar de machinist vroeg al snel of ze alsjeblieft weer een normaal stuur konden installeren.”

Hoe bijzonder het elektrische wagenpark is, blijkt als Jan de nadelen opsomt. “Het is allemaal vier keer zo duur, minder efficiënt en je moet meer nadenken over het gebruik. Veel opdrachtgevers willen het nog niet betalen en de brandstofbesparing is maar 10 liter diesel per uur. Toch geloven we erin, want duurzaamheid is de weg vooruit.”

In 2035 hoopt Versluys daarom naast het materieel ook het asfalt CO2-neutraal te hebben. “Asfalt kan goed worden gerecycled, maar dat zorgde voor meer emissies van vervelende stoffen als benzeen. Daarom zijn we – samen met onze partners – op zoek gegaan naar een nieuwe mix. Die is in 2024 goedgekeurd.” En de volgende innovaties zijn al in ontwikkeling. “We werken aan asfalt van biologische materialen en kijken of we verkeersborden kunnen maken van oude windmolenbladen.”

Focus op medewerkers

De ambitie is het bedrijf stabiliseren, met focus op het medewerkersbestand. Jan: “Nieuwe mensen trekken is een uitdaging, dus het is extra belangrijk om een goede werkgever te zijn. We betalen bijvoorbeeld gewoon vanaf aankomst op ons terrein in plaats van vanaf de werkplek ergens in het land. We zijn flexibel in werktijden waar mogelijk, bieden opleidingen en naast het harde werk doen we leuke dingen.”

De personeelsvereniging organiseert uitjes, er is een familiedag in de zomer en in december trad Samantha Steenwijk op tijden de kerstborrel. “Verder groeien mag, maar het moet organisch gaan. De mensen zijn belangrijker.”

Ondernemersprijs Midden-Holland

Dit artikel is ook verschenen in Kijk op Bodegraven-Reeuwijk, gesponsord door de gemeente Bodegraven-Reeuwijk en OPBR ter ere van de Ondernemersprijs Midden-Holland. Deze prijs wordt jaarlijks voor en door het bedrijfsleven uitgereikt in samenwerking met de gemeenten uit de regio. Er zijn drie categorieën: detailhandel & horeca, mkb en grootzakelijk. Op 27 januari worden tijdens het feestelijke slotevent in De Goudse Schouwburg de winnaars bekend gemaakt.

Ja, ik wil op de hoogte blijven!