Wijnand van Roon ontvangt Judith van der Horst en Bart van Oosten van Merosch met een nuchtere blik. Hij is nieuwsgierig naar de uitkomst van het onderzoek, maar heeft niet meteen wilde plannen. “Ik heb verstand van auto’s, niet van energieverbruik,” zegt hij. “Ik kan best zelf denken dat ik het voor elkaar heb, maar voor hetzelfde geld is dat niet zo. Dus wat eruit komt? We zien het wel.”
Na het bezoek krijgt Wijnand een rapportage van 1 à 2 pagina’s met de stand van zaken, de mogelijke investeringen, en een indicatie van de kosten en de terugverdientijd van die investeringen. Merosch bundelt de verzamelde onderzoeken om voor andere bedrijven in de regio energieprofielen te maken. Judith: “Het doel is om kengetallen te krijgen voor verschillende typen bedrijven, zodat zoveel mogelijk ondernemer in de hele regio kan inschatten wat voor hem/haar de mogelijkheden zijn.”
Onderzoek ter plekke
De adviseurs van Merosch lopen ongeveer een half uur door de werkplaats van Autobedrijf Van Roon met notitieblok in de hand. Ze letten op de isolatie, zoeken manieren om de verwarming van het aardgas af te halen en kijken naar de mogelijkheden voor het opwekken van duurzame elektriciteit. De werkplaats blijkt al behoorlijk duurzaam te zijn. “Ik weet niet precies hoeveel energie ik gebruik, maar het zal niet veel zijn,” zegt Wijnand. “De ramen zijn HR++ en de isolatie is op orde. De gasketel staat nauwelijks aan: in het weekend staat hij uit en overdag is 15-16 graden warm zat als je hard aan het werk bent in de werkplaats. Warm water gebruiken we ook alleen om onze handen te wassen. Elektriciteit gebruiken we ook niet veel. De autolift heeft een hoog vermogen, maar die staat bijna nooit aan: hij gaat een keer omhoog en een keer naar beneden.” Er hangt niet voor niets een keurmerk ‘erkend duurzaam’ boven de balie. “We hebben led-lampen hangen en scheiden ons afval netjes. We dragen die duurzaamheid uit, dan moet je ook je best doen.”
Geen gezeur
De gratis haalbaarheidsonderzoeken zijn een initiatief van de gemeentes, duurzaamheidsplatforms en ondernemersverenigingen van Midden-Holland, omdat ondernemers vaak niet op de hoogte zijn van hun energiesituatie of van de mogelijkheden om die te verbeteren. Ondanks zijn redelijk duurzame pand, herkent Wijnand zich in die beschrijving. “Ik heb het druk en dan is de energietransitie het eerste dat ik van mijn bureau schuif. En als ik wel tijd had gehad, was het het laatste geweest waar ik zin in had.”
Ook andere zaken duwen verduurzaming naar beneden op het prioriteitenlijstje. “Je hoort cowboyverhalen over zonnepanelen en sommige mensen zeggen dat je moet wachten op de ‘derde generatie’, die nog beter zou zijn. Daarbij ga ik ook een keer met pensioen, is het de moeite waard om daarvóór nog te investeren?” Wat hem alleen kan overhalen, is een verplichting of een concreet aanbod dat zo min mogelijk moeite kost. “Ik verduurzaam pas als ik volledig word ontzorgd. Zolang de prijs niet buitensporig is, ga ik akkoord.”
Judith en Bart komen dat sentiment vaker tegen. Judith: “Het liefst horen ondernemers: ’Volgende week komen we de boel vervangen, het kost je 10.000 euro, en dan ben je ervan af.’ Dan heb je de helft al mee. Het is geen geldprobleem, ze willen gewoon geen gezeur.” De gemeente of ODMH zou hier de regie in kunnen nemen. “Merosch werkte al eens samen met een gemeente die ondernemers er bij de haren bijsleepte. Er was een concreet voorstel. Dat hielp.”
Er zijn nog een paar haalbaarheidsonderzoeken weg te geven. Wil jij weten welke verduurzaming er mogelijk is op jouw bedrijf? Neem contact op met j.vanderhorst@merosch.nl.
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk wil in 2035 energieneutraal zijn. Energiebesparing en zonnepanelen op daken zijn daar belangrijke pijlers in. Bedrijventerrein Zoutman is bovendien een verkenningsgebied in de gemeentelijke Transitievisie Warmte om als een van de eersten de omslag te maken naar aardgasvrij verwarmen. Een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden is dus geen overbodige luxe.
Wijnand van Roon van Autobedrijf Van Roon Reeuwijk deed een haalbaarheidsonderzoek naar welke verduurzamingsmaatregelen hij nog kan nemen, wat het kostenplaatje daarvan is en wat het hem oplevert. Adviesbureau Merosch voert dit onderzoek uit bij tien ondernemers op bedrijventerrein Zoutman en tien elders in de gemeente.