Voor de transportsector is een van de manieren om te verduurzamen de inzet van elektrische vrachtwagens. Verschillende fabrikanten bieden al elektrische vrachtwagens aan, waardoor de markt groeit. Ook overheden stimuleren het gebruik van elektrische vrachtwagens, bijvoorbeeld door een subsidie bij de aanschaf. Daarnaast komen er in de nabije toekomst zero-emissiezones bovenop de bestaande milieuzones.
Elektrische vrachtwagens zijn dus nodig, maar het gebruik roept ook veel vragen op, met name over het opladen: hoeveel laders heb je nodig? Hoe financier je de laadpalen? En wat zijn aandachtspunten bij het inrichten van een laadlocatie? Hiervoor ontwikkelde de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) een handreiking met praktische handvatten voor transportondernemers.
Handreiking depotladen
De ‘Handreiking depotladen’ is samengesteld in samenwerking met laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector. Het document richt zich op elektrische vrachtwagens in de N2-/N3-categorie, maar is ook geschikt voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen.
De focus van de handreiking ligt op het opladen op een depot, dus niet op snelladen langs de snelweg of op andere openbare locaties. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80 procent van het laden van elektrische vrachtwagens in de toekomst op een depot zal plaatsvinden.
Daarnaast komt uitsluitend de laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens aan bod. Dit kunnen zowel batterij-elektrische als plug-in hybride vrachtwagens zijn. Waterstofvoertuigen en infrastructuur worden niet behandeld.